Inspekční cesta po NBA: Kdo, proboha, fandí Clippers?

Jakub Petrák, učitel, basketbalový nadšenec a také rozhodčí nižších soutěží v ČR, navštívil před nedávnem tři utkání NBA. Vyzpovídali jsme jej a vy se rozhovoru dozvíte, jaké má zážitky. Ceny lístků, bezpečností kontroly, show na zápasech, nebo nová hala Golden State. O tom všem, ale i o návštěvnosti na Clippers, se Jakub, jinak zapřisáhlý fanda Lakers, pro Svět basketu rozpovídal.

Před nedávnem jsi navštívil tři zápasy NBA. Jet na tyto zápasy byl tvůj jediný cíl cesty do USA, nebo jsi tam měl ještě nějaké jiné plány?

Jediný cíl to nebyl, ale určitě to byl jeden z díčích cílů, které jsem si teď chtěl v USA splnit. Město andělů byl můj sen.

Postupně jsi shlédl utkání Golden State – Lakers, Clippers – Denver a Clippers – Philadelphia. Které se ti nejvíce líbilo a proč?
           
Všechna tři utkání byla skvělá, dynamická, plná trojek a smečí a padalo hodně bodů. Nejvíce se mi určitě líbilo v San Francisku v nové moderní Chase Center, kde hráli jako hosté moji oblíbenci Lakers. Co mě uchvátilo, byla obří, ale opravdu obří plazmová obrazovka Golden State v této nové hale. Viděl jsem “kostky” už ve Staples center LA, ve Washingtonu, New Yorku, New Jersey, ale tahle je fakt megalomanská. Takže i ti nahoře vidí opravdu krásně, jako kdyby byli na palubovce.

Kdo fandí Clippers? Plná Staples

Naťukl jsi novou halu Golden State. Co tě (kromě obrovské kostky) na tomto multifunkčním komplexu nejvíce překvapilo (nebo se ti líbilo)?

Překvapilo mě to, že před Chase Center je něco jako venkovní posezení, veliké plátno, kde zároveň promítají přenos zevnitř. Dále mě příjemně překvapily taky dárky pro fanoušky. Na každém sedadle byla malá osuška Golden State. Rovněž pak na utkání Clippers byl dárek, konkrétně batoh s logem, podruhé figurka Paula George. Nevím jestli to je na všech utkáních, že si takhle váží fanoušků, nebo jestli jsme se jen trefili do „správného“, každopádně to potěší. Ještě jsem se setkal s dotazy, kdo proboha fandí Clippers? Tak můžu říct, že dvakrát plná Staples center, tj. 20 000 lidi (smích).

Highligts z utkání Clippers – Philadelphia

Jakému týmu v NBA fandíš a jaké máš oblíbené hráče a proč?

Už od začátku basketbalové kariéry sleduju a fandím LA Lakers. Kobe byl pro mě ikonou a vzorem. Skoro bych řekl, že je pro mě Jordnem mojí generace. Čest jeho památce.

Zábava jménem NBA

Jak se ti líbila atmosféra v hledišti? Byl jsi třeba někdy na Eurolize, abys porovnal dění na tribunách?

Atmosféra byla poklidná, myslím, že to pravé přijde až s play-off zápasy. Obecně je to jedna velká show. Každé utkání NBA či NHL začíná hymnou, poté poctou nějakému vojákovi či policistovi, poté se pustí video s domácím týmem s jejich highlights. Oddechové časy zde trvají přes 3 minuty, a proto je zde prostor pro publikum. Lidi hrají přes aplikace různé soutěže živě přímo v hale, rozdává se spousta peněz. Vystupují zde začínající talentovaní jedinci, na zápasech bývají celebrity, rapují tam rappeři, zpívají se karaoke písničky a je tam hodně reklam včetně charit. Lidi se tam chodí opravdu vyloženě bavit. Srovnání s Euroligou nemám. Mohu porovnat pouze s NHL, kde největší kámen úrazu vidím to, že na ledě se nedá nic předvádět a lidi jsou tak ochuzeni o doprovodné programy, jež jsou k vidění na NBA.

Kolik stály vstupenky a na jaká místa jsi je měl?

Vstupenky stály v rozmezí 50 až 150 dolarů a byly to ty nejvyšší sektory, prostředek – ale řady dole, typu 2, 5, či 7. řada ze 16. Samozřejmě čím níž chce člověk, tím si připlatí. Přecházet mezi sektory, respektive ”po česku“ koupit si něco výš a jít níž, se nedá, nebo jen opravdu stěží, protože vždy tam stojí dva securiťáci, kteří vás kontrolují.

Lístky si koupíte buď papírově při vstupu, nebo online přes aplikace. Taky jsem se napálil hned při vstupu. Koupil jsem den předem lístky přes aplikaci, vyfotil si je, že to potom jen ukážeme, když nebudeme mít internet. Chyba! Každá vstupenka má unikátní QR kód, který se každých 60 vteřin obnovuje. V každe hale je rychlá free wifi, mj. pro stažení těchto vstupenek. Všechny lístká jsem objednával přes Viviseats a Ticketmaster. Většina aplikací si ještě účtuje poplatek cca 6-8 dolarů.

Chase Center v San Franciscu
Chase Center v San Franciscu
Foto: Jakub Petrák

Množstevní sleva v NBA neexistuje

Kdyby se na průměrný zápas NBA chtěla vypravit čtyřčlenná rodina, na kolik by ji to vyšlo (v USD) za předpokladu, že by si chtěla dát třeba i nějaké drobné občerstvení a nechtěla by sedět úplně někde pod střechou?

Když budeme počítat vstupenku za 50 dolarů kus, tak 200 vstup plus útrata za jídlo a pití. Největší jídlo co tam je a je mezi Američany hodně populární, je mix kuřecího, nachos s dipem, párek a brambory za 14 dolarů. Pak jsou tam velké hot dogy za 8 dolarů, burgery za 10 nebo 12 podle typu. Takže “plácnu“ i s pitím minimálně 300 dolarů.

A ještě jedna nezvyklost. Tedy alespoň pro mě. Čím více lístků kupujete, tím jsou dražší. Ano, čtete správně, žádná množstevní sleva zde není. Naopak. Stalo se nám to několikrát už i loni – když jsme byli na NHL či NBA. Cena lístku nahoru pro jednu osobu byla 22 dolarů, pro dvě osoby 28 dolaru za kus, pro tři to bylo už 32/kus, no a pro 5 už to bylo 45. Nevím co to je za systém, každopádně, když to kvůli ceně vezmete po jednom lístku, je dost velká pravděpodobnost, že nebudete sedět vedle sebe. Vždy totiž vidíte jen sector a řadu, nikoliv sedadla vedle sebe.

Jaké byly bezpečnostní kontroly při vstupech do hal?

Bezpečnostní kontroly jsou jak na letišti, nebo velkých koncertech. Věci dáte do košíku, projdete bránou, maximálně vás projedou ještě jednou, když pípáte a jdete dovnitř. Bran a vstupů je tam hodně, jde to rychle. Lidi chodí už hodinu před utkáním do haly, takže třeba dvacet minut před zápasem máte všude prázdno a volno.

Co říkáš na doprovodnou show, kterou kluby dělají při zápasech NBA?

Něco se mi líbilo něco ne. Otázkou je do jaké míry člověk vnímá „talent“ některých vystupujícíh. Každopádně se to nedá s Evropou rozhodně srovnat. Mají vše na sekundy připravené, vše jim akorát vychází.

Díky za rozhovor a ať se Ti daří!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.